Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ruben Schuit - WaarBenJij.nu Australia - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ruben Schuit - WaarBenJij.nu

Australia

Door: Ruben Schuit

Blijf op de hoogte en volg Ruben

19 Maart 2016 | Australië, Sydney

Dag allen,

Het heeft even geduurd, maar ik heb besloten te gaan beginnen aan mijn reisblog. Maar waar te beginnen? Ik ben twee maanden geleden vertrokken, en ik heb al zo veel meegemaakt, dat ik niet eens weet hoe ik dit het beste op kan bouwen. Maar ik ga het proberen;
Dus, twee maanden geleden vertrok ik met mijn zusje en moeder naar Thailand. Ik vond het prettig om het begin van mijn reis te mogen delen met de dames die het dichtst bij mij staan. Ik moet zeggen dat de zenuwen wel redelijk hard insloegen op het vliegveld. De realisatie dat ik op mijn grootste avontuur zou gaan was eindelijk tot mij gekomen. Maar ik was er klaar voor.
De vliegreis verliep gunstig en voor we het wisten waren we aangekomen in Bangkok. Hier verbleven wij in een goedkoop (uiteraard) hotelletje, en op onze eerste avond gingen we uiteten bij een mooi restaurant. We kregen meteen te maken met grote hoeveelheden aan rauwe vis en waterig cola, maar dit alles mocht niet baten. We waren in Thailand. Het hotelletje zelf was ook prima te doen. Klein, maar goed genoeg voor een nachtje slapen. Mijn moeder had een volle reis gepland, dus de morgen erop vertrokken we al naar Pattaya.
Eenmaal aangekomen in Pattaya verbleven we in een mooi hotel. Uiteraard had ik mezelf totaal niet ingelezen in hoe en wat, dus ik wist niet precies wat ik er van moest verwachten. Het is een hoerenstad. Maar ook echt. Veel oude, vieze, ranzige, Europese mannen komen er op af om daar te daten met jonge Thaise dametjes. Niet heel erg prettig om te zien. Gelukkig komen deze onprettige taferelen pas tot leven in de avond.
Overdag daarentegen is een de meest fantastische plek om tot rust te komen. Het strand is groot, en het water schoon. Prima te doen dus. Behalve het strand hebben we natuurlijk ook nog de nodige toeristische dingen gedaan. We hebben een soort Madurodam bezocht (behoorlijk indrukwekkend, iets wat ik niet echt had verwacht), een klein maar schattig aquarium en een gigantisch beeld van Boeddha. Ondanks dat het allemaal erg mooi is om te zien, moet ik toegeven dat het wat kitsch is vergeleken Japan. Heel toeristisch georiënteerd, maar dat is helemaal niet erg.
Na ons Pattaya avontuur zijn we vertrokken naar Bangkok. Wat je ook hebt gehoord over Bangkok, het is waarschijnlijk allemaal waar. Wat een prachtige chaos. Het is overal zo Godse druk, maar op een of andere manier werkt het. Het is soms erg mooi, maar soms ook totaal niet. De fietstour die we namen is toch wel een van de coolste dingen die ik ooit heb gedaan. Gewoon lekker crossen door de straten van Bangkok, zeker een aanrader. Kortom, Thailand was de bom.
Nu door naar Australië! Ook hier gingen mijn zusje en moeder mee naar toe, al was het maar voor 10 daagjes. We kwamen aan in Sydney (tot nu toe nog steeds mijn favoriete stad) en daar verbleven we in een appartement aan Bondi beach, wat als ik er op terugkijk een zware luxe was! We hebben een tour gemaakt door Sydney zelf (wat ik nu niet meer nodig heb) en een tour naar de Blue Mountains (ontzettend indrukwekkend). Voor de rest hebben we vooral veel gerelaxd, want het was zo ontzettend warm die dagen. Zoals ik al zei waren m'n twee favoriete ladies er maar voor tien dagen, dus helaas moesten we al snel afscheid nemen. Toen ik ze eenmaal had achtergelaten op het vliegveld moest ik wel een paar traantjes laten, daar zal ik niet om liegen!
En toen was ik alleen. Gelukkig had mijn reisorganisatie een mooi hostel voor me geregeld (Wake Up hostel, erg populair bij reizigers), waar ik drie dagen en nachten kon verbleven. In deze tijd heb ik vooral een beetje rondgezworven en vooral wat rust gezocht, en mij mentaal voorbereid op de lange reis. Ik heb veel mensen ontmoet, een waar ik nu ook nog steeds contact mee heb.
Na drie dagen moest ik weer verder, en ik had besloten een hostel te boeken in Manly, ten noorden van Sydney. Dit is nog steeds mijn verblijfplaats, aangezien Manly echt fantastisch is. Ik ben tussendoor eventjes twee weken weggeweest, op een roadtrip naar Bundaberg (ik wilde farm work doen, maar dat bleek zo kut te zijn dat we weer terug zijn gegaan) en daarna weer terug naar Manly!
En wat heb ik allemaal gedaan? Het is te veel om uit te leggen. Ik kan dit ook niet in woorden neerzetten. Elke dag ontmoet je zoveel nieuwe mensen, maak je rare dingen mee, ga je op avontuur, maak je plezier, dat ik gewoon niet meer weet hoe en wat! Op het moment ben ik op zoek naar een baan, want het geld begint een beetje op te raken.
Toch moet ik wat toegeven. Toen ik met een van mijn maten praatte over reizen hadden we het over de downside van reizen. Want die is er wel degelijk. Er zijn soms dagen dat je jezelf afvraagt of wat je doet wel relevant is. Soms heb je ook lange, saaie dagen op het strand, waarin je jezelf weer zo nutteloos voelt. Ook zijn backpackers zelf lang niet altijd avontuurlijk of interessant. Ik heb al veel (vooral Franzen) mensen ontmoet die gewoon compleet verloren zielen zijn, en hier al maanden werken gewoon omdat het kan. Niet om te leren van elkaar, of niet op levenservaring te krijgen, maar gewoon omdat ze geld nodig hadden, en hier in Australië goed konden verdienen. Dat valt dat wel eens tegen. Vooral als je hier bent omdat je meer wilt leren over jezelf en anderen, en het enige wat je doet is strandhangen en netflixen, wat op een gegeven moment ook niet meer leuk is. Dan mis je soms thuis wel.
Maar, natuurlijk is dit allemaal niet opgewassen tegen de mooie kant van reizen. Want ook zijn er wel degelijk mensen van wie je veel kunt leren. Mensen met wie je kleine roadtripjes maakt door de bergen, of de mensen met wie je elke ochtend gaat snorkelen, of de mensen met wie je wilt leren surfen. En natuurlijk de mensen met wie je gewoon een goed gesprek kunt hebben.
Ook zijn er natuurlijk momenten dat je niet kunt reizen, simpelweg omdat je geld nodig hebt. Op dat moment ben ik aangekomen. Ik heb al wat baantjes gehad, en de laatste was salesman van door to door. Maar dat is zulk verschrikkelijk werk, dat ik ermee ga stoppen. Morgen heb ik weer een job interview, en als dat goed gaat, kan ik ontslag nemen en bij mijn nieuwe werk weer verder gaan. Dat is het mooie van reizen. Je zit nergens aan vast. Als iets je zit zint kun je gewoon weggaan. Je kan hier vallen en opstaan, want wie kan je tegenhouden?

Alles bij elkaar gerekend is het gewoon goed. Alles went. Ik ben gelukkig, heb het naar mijn zin, en mijn blijdschap overschaduwd de slechtere, eenzame dagen. Ik ga nu gewoon een paar maanden werken, zodat ik daarna weer verder kan. Ik ga gewoon genieten van het feit dat ik de luxe heb om zoveel mooie zielen te leren kennen. Zoveel gekke, eenzame, avontuurlijke, verloren, nieuwsgierige, simpele maar voor mooie zielen. Iets wat ik nooit zal vergeten in mijn leventje.

En dit was het wel even voor nu. Dit blogje is waarschijnlijk wat slordig, maar ik kan het zelf niet eens allemaal op een rijtje zetten. Jullie hebben nu een klein beetje een idee van hoe het is, hoop ik. Maar dit zal toch vooral mijn avontuur worden, mijn ervaring. Weet gewoon dat ik het naar mijn zin heb. En misschien, als ik alles wat beter op een rijtje heb, zal ik ergens in de komende maanden een beter verslag schrijven. Wie weet. En tot die tijd, hou je taai. Dat doe ik ook.

X.

  • 19 Maart 2016 - 13:12

    Dirk Jan Bremmer:

    Hoi Ruben, Ruben ik begin zo langzamerhand jaloers op je te worder door al je reizen naar de andere kant van de wereld. Prachtig dat je dit doet, want hoe ouder je word hoe moeilijker, geniet er dus zoveel mogelijk van , enne hou me op de hoogte, maar je moeder stuurd het verslag ook wel door. Had gelijk vanaf het begin al een mapje gemaakt van je verslagen over Japan, Australia kan er dus mooi bij in.
    Heeeel veel plezier, en pas goed op je zelf.

    Hartelijke groeten Dirk Jan.

    Ps.mocht je naar deze reis al met een volgende bezig te zijn, denk eens aan mij!!!!!!

  • 22 Maart 2016 - 21:01

    Mama:

    Op de een af andere manier lukt het niet een reactie te plaatsen...

    Liefs mama

  • 22 Maart 2016 - 21:04

    Mama:

    Maar nu wel zie ik.
    Fijn van je te horen.
    Het was idd geweldig met z`n drietjes, we hebben zoveel gezien en gedaan.
    Je hebt het nog niet eens gehad over the sanctuary of truth, het parasailen en jetskiën en the coastal walk van Bondi naar Brönte.
    Geniet nog en veel succes met je nieuwe baan daar! Pas op voor kabouters.

    Liefs en hopelijk snel weer een blog (met foto`s)

  • 22 Maart 2016 - 21:52

    Nevill:

    Ruubje!

    Goed om te lezen hoe het met je gaat. En dan bedoel ik hoe het 'echt' met je gaat.
    De manier waarop jij zo realistisch en eerlijk laat weten wat jou bezighoudt, heb ik echt respect voor. Dit ontstijgt alles wat mensen normaal verwachten van zo'n reis.

    Zet 'm op maatje!

    Groetjes
    Nev

  • 24 Maart 2016 - 00:22

    Janny:

    Hoi Ruben,wat een prachtige ervaring moet het zijn om zo,n reis te maken !!!
    Heel veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Actief sinds 19 Aug. 2015
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4570

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2015 - 17 September 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: